W każdym renomowanym zakładzie mechaniki samochodowej znaleźć można szereg specjalistycznych urządzeń. Wśród nich bardzo ważną funkcję pełni montażownica. Wyróżnia się jej dwa główne typy, jednak profesjonaliści wybierają zazwyczaj jej automatyczne modele. Służy do oddzielania opony od felgi w trakcie wymiany. Jej działanie jest stosunkowo proste, jednak wymaga od operatora wprawy. Podstawowa konstrukcja musi być natomiast wyposażona w kilka elementów.

Montażownice w warsztatach samochodowych

montażownica do kółKażdy warsztat samochodowy wyposażony jest w sposób umożliwiający świadczenie podstawowych usług z zakresu mechaniki. Jedną z nich jest wymiana opon. Stąd jednym z urządzeniem często spotykanych jest montażownica do kół. Na rynku powszechnie dostępne są dwa rodzaje takich maszyn – manualne i automatyczne. Do zastosowań profesjonalnych najczęściej jednak wybierane są te drugie. Służą do szybkiego oddzielenia i nasadzania opon na felgi. Muszą być w tym celu wyposażone w kilka specjalnych elementów. Pierwszym z nich jest lemiesz, który trafia pomiędzy oba elementy koła, kolejnym sztyca do nakładania na nią felgi. Następny z nich to dźwignia do ściągania i nakładania opony. W przypadku montażownic automatycznych dodatkowo posiadają one wbudowany silnik napędzający poszczególne części, dzięki czemu operator nie musi samodzielnie obracać koła, dbając jednocześnie o właściwe oddzielenie poszczególnych jego części. 

Warsztaty samochodowe wykonują zróżnicowane usługi, a jedną z nich jest wymiana opon samochodowych. Jednak, aby móc ją przeprowadzić, muszą być wyposażone w specjalistyczne urządzenia, jakimi są montażownice. Pozwalają one na szybkie oddzielenie elementów koła samochodowego dzięki odpowiednio wbudowanym elementom. Maszyny takie dostępne są w wersjach manualnych oraz automatycznych.